Dzīvnieku pārvadājumi lielos attālumos: neiedomājamais joprojām notiek
Dzīvu dzīvnieku pārvadāšana sabiedrībā ir radījusi sašutumu jau gadu desmitiem. Iedzīvotāji ir neizpratnē, kādēļ 21. gs. dzīvi dzīvnieki joprojām barbariskā veidā tiek pārvadāti ārkārtīgi lielos attālumos. Pretēji citiem uzņēmējdarbības sektoriem un laikam, kad pieejamas tik attīstītas pārvadājumu tehnoloģijas, dzīvnieku pārvadāšanas nozarē nav ieviestas inovācijas, toties dzīvo dzīvnieku pārvadājumu apjomi un ceļā pavadītais laiks tikai pieaug. Mēs joprojām brīnāmies, kāpēc šāda sistēma saglabājusies tik ilgi, un domājam, kā no šī strupceļa izkļūt.
Mūsdienās ES teritorijā ik gadu tiek pārvadāti miljardiem dzīvu dzīvnieku, tajā skaitā uz vietām, kas atrodas tālu aiz ES robežām. Apstākli šajos transporta līdzekļos ir barbariski un ir kā pliķis sabiedrības morālajām vērtībām. Pārpildītās kravas mašīnās un kuģos sadzītajiem dzīvniekiem bieži vien ir par maz vietas, līdz ar to tiem bieži dienām ir jāstāv nedabiskā pozā. Karstums lopiem paredzētajos nodalījumos ir neizturams, dzīvniekiem regulāri trūkst gaisa un ūdens. Bieži vien, bada un slāpju nomocīti, dzīvnieki sāk patērēt gulēšanai paredzētos salmus, kuros tie nokārtojuši savas dabiskās vajadzības.
Pašreizējās situācijas atbalstītāji apgalvo, ka dzīvu dzīvnieku pārvadāšana ir daudz ienesīgāks bizness nekā gaļas transportēšana, ka šādu sistēmu uzspiež piegāžu ķēdes realizācija, jo dzīvnieku pārvadāšana noteiktos to dzīves atskaites punktos - piedzimšana, audzēšana, nobarošana, nokaušana - ir efektīvas lopu audzēšanas prakses pamats. Taču šis viedoklis īsti neiztur kritiku, jo mūsdienās šajā jomā ir pieejamas dažādas alternatīvas, turklāt ir jāņem vērā arī sociālais aspekts.
Daudzi zinātniski pētījumi pierāda, ka dzīvu lopu pārvadājumi atstāj negatīvu ietekmi uz dzīvniekiem, apkārtējo vidi, cilvēku veselību un pārtikas drošību. Eiropas Komisijas gala ziņojumā par situāciju 2017. gadā atzīts, ka 90% no pārbaudītajām bloka dalībvalstīm, pārvadājot dzīvus lopus, neievēro dzīvnieku aizsardzības prasības ne ES robežās, ne ārpus tām. Eiropas Komisija solījusi pastiprināt kontroli un izpētīt iespējas stingrāk ieviest minētās prasības.
Pārpublicēts no žurnāla "Saimnieks LV".